Klanten van de ING kunnen vaker dan klanten van andere banken niet internetbankieren. Gemiddeld is er elke 15 dagen een grote storing en zijn er om de dag grote of kleine problemen.

Dat blijkt uit een analyse van de site Allestoringen.nl, gebaseerd op storingen bij grootbanken Rabobank, ING, ABN Amro en SNS.

Allestoringen.nl stelt een storingsdag vast wanneer een significant aantal klanten gedurende die dag zei niet te kunnen inloggen bij internetbankieren op pc of mobiel, problemen ondervond bij betalingen met iDeal of niet kon pinnen.

ING telde dit jaar tot nu toe 142 storingsdagen, waarvan 18 zeer zware. Dat is meer dan drie keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar.

Bij Rabobank kwam het aantal storingsdagen uit op 115; ABN Amro telde 101 storingen. SNS Bank kende veruit de minste storingsdagen van de grootbanken met 11.

Voor alle banken gezamenlijk is het aantal storingsdagen over 2014 met 165 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2013.

Het internet- en mobiel bankieren bij de grote Nederlandse banken wordt al jaren herhaaldelijk getroffen door storingen. De oorzaken lopen volgens de banken uiteen, van ‘technische problemen’ en fouten in het back-upsysteem, tot onderhoudswerkzaamheden. Daarnaast werden banken vorig jaar ook meerdere malen slachtoffer van cyberaanvallen, waardoor de banksystemen plat werden gelegd.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl